Friday 19 April 2013

AWAS!!! PENIPUAN DI DALAM FACEBOOK

Salam semua... 

 Mesti ramai di antara anda adalah peminat tegar laman sosial facebook kan??? Ada yang bangun-bangun pagi terus je on lappy/fon/laptop/tablet and apa-apa saje lah tanpa basuh muka dulu..betul tak???

 Ber'fb ni memang seronok kalau ada saje orang yang melayan.Tapi ada jugak yang serabut.Kenapa?Sebab kekadang tu  mesti ada je yang post yang keluar kat newsfeed korang pasal suruh follow atau add sesape kan? 

 Tahu kah anda bahawa cara tu sebenarnya digunakan oleh sesetengah penggodam@hackers untuk mendapat kan ip address/link profile dan username facebook anda?mereka akan memberi satu fake log in kepada anda dan jika anda memasukkan data yang diminta,tunggu lah akibat nya.

 Kat sini admin nak share sikit cara dan ayat yang selalu dan kadang-kadang digunakan oleh sesetengah hacker di Malaysia.

   
                                                         -salah satu fake log in

• Hai , Boleh Follow Saya Di Blog Saya 
• Update Security FB Kau Kat Sini *LINK*
• Bukak Link Ni , Ade Orang Post Pasal Kau 
• Jom Chat Kat Sini *LINK* Ada Online Chat 
• Cube Try Autolike Ni , Login Pastu 'Blablabla' 


 Jadi kalau anda terjumpa post yang sebegini,jangan gatal-gatal untuk log in ye.Kalau ye pun teringin jugak nak tengok,buat lah second fb dan guna kan maklumat fb 2.jadi sekurang-kurangnya mereka hanya dapat hack fb anda yang tidak penting itu sahaja (kemungkinan).

  Semoga berguna untuk semua yer...

 ~smile :)

*Sumber:facebook yang di post oleh 
                                                                                                   seorang rakan

2 comments :

  1. ak prnh terkna yg psal free topup... last-II x dpt pon free topup tp ... hurm.. kt every friend post ak ad SECARA AUTOMATIK aku post satu link tu.. pdhal bkn ak post pon.. senget tol la... :|

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah kesian ye..pas nih berhati2 ye

      -chai-

      Delete